Etiketter

fredag 28 februari 2014

PM 

Inledning
Jag ska jobba med att minska växthuseffekten genom att få min familj att använda cykeln mer än bilen.  Om man väljer att cykla istället för att åka bil, så spar man på miljön och minskar koldioxidutsläppen. 

Bakgrund
I min familj använder vi bilen väldigt mycket till allting. Vi åker mer bil än vad vi cyklar. Jag vill förändra det genom att be mina föräldrar att inte använda bilen på några dagar, och sen se hur ekonomin och bensinen förändras. Jag tycker att vi kör väldigt mycket bil inom Lund, onödiga sträckor som egentligen man kan cykla till. Vi åker sällan kollektivt vilket gör så att bilen får dra mycket mer än vad den egentligen behöver. 

Nissan Primera: Bränsleförbrukning: 8,5 l/100km
CO2: 220 gram 
140 hästkraft 

Vår bil är inte direkt miljövänlig, eftersom den släpper ut 220 gram koldioxid och ganska mycket avgaser. Vi har dubbdäck ganska långt in på våren, jag ska försöka påverka mina föräldrar att de ska byta däcken tidigare. Dubbdäck förstör asfalten och är dåligt för miljön. Dubbdäck släpper ut farliga partiklar i miljön. Eftersom dubbdäck förstör asfalten, så måste man lägga ut ny oftare. Asfalt innehåller kol, och kol är skadligt för miljön. 

Jag ska påverka mina föräldrar att hellre välja cykeln än bilen, om sträckorna är tillräckligt korta. Jag och min bror måste själv ta egna initiativ om att vi inte ska be om skjuts hela tiden. 

De är dåligt att köra runt hela tiden eftersom bilen drar mycket bensin och då försämras ens ekonomi. Att köra bil är varken bra för hälsan eller miljön. Om bilen är kall drar den mycket mer bensin, därför är det dåligt att lämna bilen någonstans under en kort sträcka. Bilen drar mer när man kör i stan, än om man kör på motorvägen, eftersom bilen har jämnare hastighet då än den har på motorvägen. När man kör i stan ändrar man hastigheten mer än vad man gör på motorvägen då man har samma hastighet hela tiden.

 Klimatförändringen påverkas och höjs eftersom vi släpper ut alldeles för mycket avgaser. Vårt största klimat och miljö problem är att temperaturen stiger och om den stiger ytterligare kommer polarisarna att smälta och vi kommer få översvämningar. Om vi får översvämningar är Malmö ett av de ställena som kommer ligga risigt till. 

Växthuseffekten är samtidigt viktig för om den inte skulle funnits skulle det varit väldigt kallt på jorden. Men det har blivit för mycket påverkan från våra utsläpp och behövs därför minskas. Träd påverkar växthuseffekten otroligt, eftersom när man hugger ned träd, har inte koldioxiden någonstans att ta vägen. 

Metod
Min metod är att jag ska komma på så många fördelar som det går så att mina föräldrar blir positivt inställda till att köra mindre bil och till att istället välja cykeln. Om vi ska minskar bilkörandet kommer vi till exempel att spara pengar som vi kan göra något roligt med, som en belöning. Ifall jag kan övertala min bror att inte alltid be om skjuts ska jag belöna honom, och mina föräldrar kommer tjäna pengar på att inte använda bilen. I slutändan kommer det bli ett positivt resultat. 

Källor
Jag valde att läsa på denna sidan för att det är ett företag som kan och jobbar om saker med bilar och jag antar att deras information är sann, eftersom det är ett stort bilföretag. 

Det är en sida som kan saker om naturen och och det verkar vara tillförlitlig och man kan lita på den. De skriver mycket om miljön och det som står där har jag läst på fler sidor, så den verkar tillförlitlig på det sättet också.


Det är Volvos sida och det är ett sort företag som inte bara har fördelar utan har både för och nackdelar. De kan vad dem jobbar med och är ärliga. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar