Etiketter

onsdag 5 februari 2014

Idrott- mentalträning

Mental träning


Mental träning, vad är det? Ordet mental träning innebär inlevelseförmåga alltså fantasi. Du ska ha stor tilltro när du bygger upp ditt inre. När du mental tränar ska du inte dagdrömma, du ska vara fokuserad och väldigt koncentread på vad du gör. Inom idrotten har man använt sig av mental träning i flera sammanhang. Där använder man sig av tekniker för meditation, avslappning och aktiv visualisering tillsammans med fysisk träning för att uppnå idrottsliga mål. 

Mental träning gör så att du arbetar helt enkelt hårdare och mer målmedvetet för att uppnå dina mål. Du blir mer motiverad men även mer avslappnad genom dagliga övningar. Du släpper tillexempel negativa känslor som prestationsångest, rädsla, press, oro osv. 

Mental träning kan se ut på olika sätt. Vissa gillar att sitta ner och meditera medans andra gillar och ligga ner. Det är upp till en själv vilket sätt som känns mest avslappnat. Vissa människor tycker om att lyssna på någon lugn musik, medans andra vill ha tyst omkring sig. Alla människor är olika och alla slappnar av på olika sätt. 

Mental träning är tillför att vara avstressande, ge possitiva tankar, skapa målbilder, ladda en med ny energi och få bättre självkänsla/ självförtroende. Ur tankar föds handlingar, ur handlingar skapas vanor, dina vanor speglar vem du är som person. När du lär dig att slappna av och komma in i ditt förflutna skapas harmoni. Det är som sagt din förväntan som styr ditt resultat. Mental träning hjälper dig så att du lättare blir målinriktad och kan få de flesta av dina drömmar sanna, eftersom den ger dig ett possitivt motiverat sätt att tänka på. 

För att bli avslappnad och glad kan du tänka på bilder/ minnen som har varit roliga eller minnesrika. Tänk på något som gör dig glad, det hjälper dig att komma igång. Mental träning används mest i idrotten. En idrottsman/ kvinna som vill uppnå sin dröm men är för stressad brukar använda sig av mental träning för det är lugnare och hjälper en mycket med självförtroendet. Det är självförtroendet som talar om för dig hur långt du vill satsa. Utan angarsemang kommer man inte så långt. Du ska lyssna på din självkänsla. 


Jag själv har använt mig av mental träning i sammanhang innan tävlingar eftersom jag tycker att det är avstressande, man bygger upp självförtroendet. Får en bättre självkänsla som gör så att man blir mer motiverad på vad man ska göra eller klara av. När jag åker mitt program brukar jag tänka på vad jag gjorde på den mentala träningen tillsammans med min tränare, vad som gjorde så att jag blev så peppad på att tävla och bli av med nervösiteten. Jag tycker också att mental träning minskar tröttheten, man får andas och pusta ut en stund och tänka på saker som man vill uppnå. Man ska se sig själv klara något som man vill klara, det hjälper en att satsa högre. Min tränare säger alltid att om man satsar till stjärnorna kanske man når trädtopparna, och det brukar jag tänka på när jag tävlar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar