Etiketter

onsdag 3 oktober 2012

NO-labbrapport.


Syfte: Syftet med labbrapporten var att se hur olika hundarnas skall är. 

Materiel: 1 ballong och luft.

Hypotes: Jag tror att hundarnas skall låter olika pgd av hur stora och små hundarna är. Hur mindre hund desto ljusare skall och ju större hund desto högre och mörkare skall. 

Genomförande: Jag gjorde olika ljud genom att dra i sidorna på ballongen, och då kom det ett ganska pipit ljud. Sen om jag släppte ballongen blev det ett mörkare ljud. 

Resultat: ljudet blev väldigt olika hur jag höll ballongen. Ljudet blev pipit när jag drog i sidorna och när jag släppte ballongen blev ljudet mörkare. Vibrationerna lät mera när jag drog i sidorna än när jag släppte ballongen. 

Slutsats: Hundarnas skall låter olika för att deras stämband är olika spända och då kommer det olika ljud från hundarna. Och när ljudet kommer från hundarna skapas det olika vibrationer i luften. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar