Etiketter

måndag 27 maj 2013

Min måltid


Min måltid 

Jag valde att göra en pannkaksrulle. Jag började att göra ungspannkakan, eftersom den skulle vara i ugnen i 15 minuter. Jag använde mig av flytande magarin för att det är bättre och innehåller bra med fett. Jag hade också fullkornsmjöl, eftersom det är nyttigare och innehåller mera fibrer, som är bra för salivet. När jag hade gjort klart pannkakan och satt in den i ugnen så, började jag att steka köttet. När köttet hade blivit brunt började jag hälla i tomatpurén och kryddorna. Jag fick tyvärr hoppa över löken och paprikan för att det hade blivit fel i inköpslistan. Men jag tyckte det blev godare smak utan. Det skulle ha varit nyttigare om jag skulle haft med paprikan och löken, för det är mer hällsomässigt. Köttet innehåller proteiner. Jag hade majs till maträtten, för att det innehåller bra med vitaminer som hjälper oss att inte bli sjuka. Jag tänkte litegran i tallriksmodellen, jag hade med ungefär alla delarna, för att pannkakan innehåller mjöl, och i mjölet finns det järn och zink och kolhydrater och i kolhydratera innehåller det stärkelser. Jag hade lagom med kött och sen hade jag grönsaker till, ganska mycket majs. Nästa gång ska jag välja någon annan grönsak som inte innehåller så mycket socker, för majsen är en ganska söt grönsak. Jag hade inte med någon potatis eller bröd, för det fanns inte med i receptet och det passade inte till maten. Jag glömde tyvärr att tänka på vilka grönsaker som odlades i årstiden. Jag hade beställt min mat, så att den var närodlad. jag valde också att ha fulkornsmjöl för det är mer ekologiskt. 

Jag tyckte allting gick bra, det var jättegott. Personen jag bjöd tyckte också det. Jag blev klar i tid och allting gick bra, det enda svåra var att rulla den, eftersom pannkakan blev så tjock och kort. Nästa gång kanske jag ska välja en längre form så att pannkakan blir smalare. Pannkakan blev mycket krämigare och godare än vad den blev dagen innan. Jag blev väldigt nöjd med den också. Köttet var välstekt och det var inte något rått kvar.  Det blev inget kvar av maten, så jag slapp att kasta det som blev över, och det är då bättre för miljön. Eftersom jag beställde mat som är näroldad, så är de mer, transport miljövänligt, för miljön. Jag stängde av ugnen efter att jag hade använt den, för det drar på mycket el och energi, för att få upp värmen. Jag tycker själv att min måltid var sådär dyr, den var inte billig men inte dyr heller. Min mat var en lämplig måltid för två personer, den räckte och man kunde ta lite mer om man ville. 

Min måltid var nog för en normal person, kanske för någon som idrottar mycket också, men mest för en person som är normal. Jag hade mycket kolhydrater i min måltid. 

I msk matfett  
1 1/4 dl vetemjöl
3 dl mjölk
1 krm salt
2 ägg
1/2 gul lök
150 g köttfärs                                                                                                        
2 krm peppar
2 msk tomatpure
1 vitlöksklyfta
2 krm salt






Här är en bild på tallriksmoddelen. 

Min maträtt kostade ungefär: 80 kr

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar